Czarna Lista Barier dla Zamawiających - Edycja 2014
- Szczegóły
- Opublikowano: piątek, 29 sierpień 2014 12:26
Pełny teks opracowania dostępny po linkiem
W dniu 10 sierpnia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014 r. poz. 768), która m.in. likwiduje samorząd urbanistów.
W związku z tym na podstawie art 13 w/w ustawy, zmianie uległ art. 154a ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Likwidacja samorządu zawodowego urbanistów w praktyce zamówień oznacza, iż zamawiający określając na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 Pzp warunki udziału w postępowaniu nie będą mogli określać warunku dot. przynależności do samorządu zawodowego urbanistów, oraz żądać dokumentów na tę okoliczność, w szczególności tak jak dotychczas wpisu na określoną listę osób, w przypadku udzielania przez zamawiających zamówień publicznych w przedmiocie prac z zakresu planowania przestrzennego. Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 Pzp, zamawiający może żądać posiadania uprawnień do wykonywania danej działalności lub czynności tylko w przypadku, gdy ustawy nakładają taki obowiązek. Dotychczas zamawiający na podstawie przywołanego przepisu wymagali przynależności wykonawców czy też osób uczestniczących w wykonywaniu zamówienia, którego przedmiotem jest świadczenie usług urbanistycznych, do izby samorządu zawodowego. Po wejściu w życie zmian w zakresie zniesienia samorządu zawodowego urbanistów, zamawiający w celu wyboru odpowiedniego wykonawcy będą obowiązani określić warunki dotyczące wiedzy i doświadczenia wykonawców tego rodzaju zamówień publicznych bez możliwości określenia wymogu przynależności do tego samorządu. Ustawa – Prawo zamówień publicznych przyznaje zamawiającemu narzędzia gwarantujące wybór wykonawcy dającego rękojmię rzetelnego i należytego wykonania zamówienia. Zamawiający, w świetle art. 22 ust. 4 Pzp, ma obowiązek opisać sposób dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu w sposób związany z przedmiotem udzielanego zamówienia oraz proporcjonalny do przedmiotu tego zamówienia, w tym wypadku usługi urbanistycznej. Zasada powyższa ma zastosowanie także przy określaniu warunków dotyczących wiedzy i doświadczenia wykonawców tego rodzaju zamówień publicznych. Zamawiający każdorazowo, przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, powinien wziąć pod uwagę wszystkie wymagania i okoliczności związane z należytym wykonaniem zamówienia publicznego, a następnie wskazać minimalne wymagania, po spełnieniu których uzna, iż wykonawca spełnia warunek udziału w postępowaniu.
Źródło: www.uzp.gov.pl
W kwietniu Ewa Tomala-Borucka, nowa szefowa GDDKiA, mówiła podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury o zmianach, jakie wprowadzane są w nowo ogłaszanych przetargach. Warto się zastanowić, czy zmiany te były w całości pożądane przez branżę budowlaną i czy pozytywnie wpłyną na realizację kontraktów drogowych.
Zdaniem Tomasza Latawiec, prezesa Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców oraz członka Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury” nie wszystkie deklarowane zmiany są realkzowane.
Więcej pod linkiem
JAk podaje Rynek Infrastruktury - źródeł roszczeń na budowach jest wiele, często wynikają one z zaniedbań zamawiającego na etapie przygotowywania inwestycji, często też ich rozstrzyganiem zajmują się sądy. Inżynierowie podnoszą ręce i przypominają, że to oni powinni być pierwszymi rozjemcami na kontrakcie.
Oczywiście w pewnym zakresie zgadzam się z tekstem. Jednak inżynierowie muszą zrozumieć, że Zamawiający ma nad sobą pewien ograniczający ich mechanizm jakim jest Pzp. Komisje rozjemcze - jak najbardziej - tylko jak dotąd spotkałem się z ich rozstrzygnięciami, które na gruncie Pzp nie miały uzasadnienia. I to jest właśnie to tarcie pomiędzy FIDIC a Pzp. Oczywiście problem jest o wiele głębszy. Może w końcu przydałoby się wypracować wspólne rozwiązanie, a nie ciągle zrzucanie jednego na drugie:)
Tekst artykułu pod tym linkiem